Jak startuje samolot?

Czas czytania: 4 min
Jak startuje samolot?

Podróż samolotem to jeden z wygodniejszych i szybkich sposobów na pokonanie dużych odległości. Mało, kto jednak zdaje sobie sprawę, co tak naprawdę dzieje się w kabinie pilotów podczas startu i całego lotu. Z całą pewnością piloci na pewno nie narzekają na nudę szczególnie, jeśli chodzi o początkowy etat, to jest przygotowania do lotu oraz sam moment startu samolotu.

Przed startem piloci mają do wykonania szereg czynności, które mają wpływ na bezpieczeństwo i prawidłowy przebieg lotu. Start samolotu poprzedzony jest zatem sprawdzeniem stanu technicznego wszystkich urządzeń, a także analizą aktualnej prognozy pogody. Piloci kontaktują się też wieżą kontroli lotów. Proszą ją o zezwolenie na start, a w informacji zwrotnej uzyskują oni dane, z którego pasa mogą inicjować start. Do tego otrzymują też informacje o początkowej wysokości tuż po starcie. Ostatnią z istotnych informacji pozyskanych od kontrolera lotu jest kod transpondera. Ten ostatni element jest niezwykle istotny, gdyż identyfikuje on dany samolot przez wieżę kontrolną. Po usłyszeniu tych wszystkich instrukcji piloci mają za zadanie wykonać tzw. read back, czyli powtórzyć wszystkie informacje zasłyszane z wieży kontroli lotów. Dzięki temu nie dochodzi do pomyłek czy przeinaczenia komend, a to jest ważny element bezpieczeństwa. Piloci uzyskują pozwolenie na lot, a wtedy pojazdy obsługi naziemnej odjeżdżają i samolot może zacząć wykonywać manewry przygotowujące do startu.

Start samolotu

Jak startuje samolot?

Na początku jest on wypychany, co wynika z tego, że nie ma on wstecznego biegu. Piloci proszą o pozwolenie na start wieżę kontrolną. Silniki są już uruchomione i wówczas samolot może kołować wyznaczoną uprzednio trasą. Pasażerowie w tym czasie są proszeni o zapięcie pasów oraz przełączenie telefonów komórkowych w tryb samolotowy. Samolot zajmuje wyznaczony pas i zaczyna nabierać prędkości. Duże samoloty muzą znacznie przekroczyć 260 km/h i dopiero wówczas piloci przyciągają wolant do siebie. Wtedy też dziób samolotu podnosi się w górę. W momencie, gdy samolot wzniesie się na wysokość około 3 km, piloci przekazują informację pasażerom o możliwości odpięcia pasów. Tym samym mają oni pozwolenie na przemieszczanie. Do tego stewardessy zaczynają obsługę pasażerów. Jest to czas np. na serwowanie smakołyków pasażerom. Do tego mogą oni się zrelaksować lub i inny sposób spędzić dalszą część lotu. W kabinie pilotów również jest relaks aż do momentu dotarcia do docelowego lotniska.

Kiedy start jest niebezpieczny?

Warto w tym momencie dodać, że przebieg startu samolotu jest w zasadzie zbliżony do siebie bez względu na porę roku. Jak wygląda więc start samolotu w deszczu? Tu również nie ma jakiś drastycznych zmian. W końcu samoloty startują i lądują w różnych warunkach pogodowych. Tym samym śnieg, deszcz czy wiatr nie robi różnicy doświadczonym pilotom. Tak naprawdę dużym zagrożeniem jest intensywna mgła, śnieżyca lub też intensywne podmuch wiatru. Przy takich niesprzyjających warunkach pogodowych loty są odwoływane, a samoloty mające lądować proszone są o dotarcie na najbliższe lotniska, gdzie warunki pogodowe są bardziej sprzyjające.

Start samolotu

Chcesz latać taniej? Sprawdź najnowsze promocje lotnicze na TanieLotyDo.pl.

1 Comment

Dodaj komentarz