Paliwo lotnicze – ile kosztuje i ile pali samolot?

Czas czytania: 4 min
Paliwo lotnicze - koszt

Paliwo lotnicze występuje w dwóch rodzajach: jeden jest przeznaczony do silników tłokowych, a drugi do turbinowych. Ten drugi rodzaj jest częściej wykorzystywany ze względu na masowość lotów pasażerskich.

Produkcja paliwa do samochodów jest nieco inna niż do samolotów. Paliwo lotnicze jest mieszaniną różnych związków: alkanów, arenów, alkenów oraz cykloalkanów. Paliwo to jest też dużo droższe niż do samochodów i innych maszyn, gdyż stosuje się do niego bardziej zaawansowaną technologię. Występuje ono w trzech wersjach paliwa niskoołowiowego, ołowiowego i bezołowiowego. Ropa naftowa w procesie produkcji jest oczyszczana, destyluje się ją w temperaturze 180-300 °C.

Ile paliwa spalają samoloty typu Boeing Dreamliner i Airbus?

Boeingi, takie jak 737-800, spalają średnio około 5 ton paliwa na 1000 km. Jeżeli jest to większy Boeing np. 767, który waży 185 ton, to w pierwszej godzinie lotu będzie spalał 8 ton na 1000 km. Potem ilość spalanego paliwa maleje do ok. 5-6 ton. Mniejszy Boeing 367 spala oczywiście mnie paliwa lotniczego, ok. 2,5 tony na godzinę.

Z kolei Dreamliner, który na pokład zabiera ponad 300 pasażerów, spala o 20 proc. mniej paliwa od klasycznego Boeinga. Ilość spalanego paliwa zależy od technologii, według której samolot został wykonany, jego masy oraz ilości pasażerów na pokładzie.

Tankowanie, pojemność zbiorników i spalanie samolotu

Tankowanie samolotu pochłania olbrzymie kwoty. To najważniejszy czynnik mający wpływ na koszt przelotu i cenę biletu. Zatankowanie np. Airbusa A380, który jest największym samolotem pasażerskim na świecie, kosztuje nawet milion złotych.

Ile pali samolot?

Boeing 787-8 Dreamliner mieści w swoich zbiornikach 125 tys. litrów paliwa lotniczego, a to tylko trzy mniej niż wspomniany Airbus A380. Ile paliwa spala samolot tego typu? W pierwszej godzinie lotu spalanie samolotu jest największe, ok. 6 tys. litrów. Z danych podanych przez Airbus wynika, że 100 km lotu Airbusa 380 to ok. 3 litry paliwa na jednego pasażera. Porównać można zatankowane do pełna zbiorniki tego samolotu do baków 6,5 tys. aut.

Tankowanie samolotu do pełna wymaga uwzględnienia szeregu czynników, takich jak: długość trasy, liczba paserów, ciężar bagażu i innych ładunków. Samolot musi być wyposażony w rezerwę paliwa, która jest konieczna na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, chociażby krążenia nad lotniskiem i braku możliwości czasowego wylądowania z powodu np. złej pogody albo innych trudnych okoliczności, które uniemożliwiają lądowanie.

Rodzaje i koszt paliwa lotniczego

W Europie samoloty zasilane są głównie paliwem lotniczym Jet A-1. Paliwo odporne jest na niskie temperatury dochodzące do -50 °C. Taka temperatura panuje na wysokości kilkunastu kilometrów. Za litr paliwa Jet A-1 trzeba zapłacić ponad 4 zł netto. Metr sześcienny tego paliwa w PKN Orlen kosztuje ok. 2420 zł.

Do samolotów latających po Stanach Zjednoczonych tankuje się paliwo Jet A. Pozostaje ono w stanie płynnym w temperaturze do – 40 °C. Przez to jest tańsze od Jet A-1. Do lotów przez terytorium Alaski i Kanady stosuje się droższe paliwo Jet B. Paliwo tego typu pozostaje w stanie płynnym nawet w temperaturze do – 60 °C, co automatycznie ma wpływ na wyższą cenę.

Benzyna lotnicza AvGas umożliwia szybki zapłon. Stosuje się ją w samolotach wyposażonych w silnik tłokowy, czyli głównie w awionetkach latających na mniejszych wysokościach.  Zarówno paliwo lotnicze Jet A, Jet A-1, Jet B czy benzyna lotnicza AvGas różnią się od oleju napędowego i benzyny do samochodów. Wszelkie więc opinie, że w gruncie rzeczy są one podobne, nie są w pełni zasadne. Stwierdza się podobieństwo (uzyskiwane są z ropy naftowej), ale różnią się właściwościami i przeznaczeniem do różnych rodzajów silników.

Liczba komentarzy: 2

Dodaj komentarz