Dlaczego samoloty latają tak wysoko? Od czego zależy wysokość przelotowa i czemu niektóre samoloty latają wyżej niż inne? Na te pytania odpowiemy w naszym wpisie o wysokości przelotowej.
Co to jest wysokość przelotowa?
Wysokość przelotowa to pułap, po którego osiągnięciu samolot kontynuuje lot. Inaczej rzecz ujmując, jest to maksymalna wysokość, jaką osiąga i podtrzymuje samolot między wznoszeniem po starcie, a schodzeniem do lądowania. Osiągnięcie wysokości przelotowej nie jest jednak jednoznaczne z wyłączeniem sygnalizacji zapnij pasy – zazwyczaj piloci wyłączają ją wcześniej.
Od czego zależy wysokość przelotowa?
Wysokość przelotowa zależy zarówno od typu samolotu, jak i od poleceń kontrolerów lotu. Ze względu na bezpieczeństwo kontrolerzy lotu dbają o to, aby dwa samoloty znajdujące się na kursie kolizyjnym nie znajdowały się na tej samej wysokości. Co do zasady samoloty poruszające się na zachód i na północ dostają korytarze powietrzne o wartościach parzystych, a te lecące na wschód i na południe – nieparzystych.
Również wielkość samolotu jak i ilość ładunku, jaki przewozi, determinuje wskazaną wysokość przelotową. Wysokość ta może ulec zmianie w trakcie lotu – na początku przelotu, ze względu na ilość paliwa samolot jest cięższy i będzie lecieć niżej, wraz ze spalaniem paliwa samolot może wznieść się wyżej.
Bardzo duży wpływ na wyznaczoną w planie lotu wysokość ma również pogoda – wybiera się te wysokości, na których wiatr jest korzystniejszy.
Na jakiej wysokości latają samoloty?
Jeżeli mówimy o samolotach pasażerskich, to w zależności od typu samolotu wysokość ta waha się pomiędzy 5000, a 11 000 metrów. Niżej latają samoloty z napędem śmigłowym, które obsługują trasy krótkodystansowe, np. Bombardier. Te samoloty latają właśnie na wysokości około 5 000 metrów. Większe samoloty, pokonujące dłuższe trasy, poruszają się na wysokości powyżej 10 000 metrów – przykładem są tu najbardziej popularne samoloty, jak Boeing, Airbus czy Embraer.
Jak długo wznosi się samolot?
Wszystko zależy od tego, jaki samolot i na jaką wysokość się wznosi. Bombardiery osiągają wysokość przelotową po około 10 minutach lotu. Boeingowi 737, najbardziej popularnemu samolotowi pasażerskiemu na świecie, zajmuje to około 30 minut. Oczywiście ten czas jest uzależniony od kilku czynników – między innymi stopnia wypełnienia samolotu, jak i wytycznych kontrolerów lotu.
Dlaczego samoloty latają na wysokości przelotowej?
W zakresie wysokości przelotowej samolot spala najmniej paliwa – im więcej czasu będzie przebywał na tej wysokości tym mniej paliwa wykorzysta. Zakres ten jest swego rodzaju kompromisem między oporem powietrza, a ilością tlenu dostępnego dla silnika. Im wyżej znajduje się samolot, tym opór powietrza jest mniejszy (powietrze jest rzadsze), ale ma też mniej tlenu. Im powietrze jest rzadsze, tym szybciej samolot musi lecieć, aby nie utracić siły nośnej. Dodatkowo im wyżej, tym spokojniej i mniej turbulencji (co nie znaczy, że wcale ich nie ma). Lecąc na wysokości około 10 000 m omija się również burze – po prostu leci się nad nimi.
Lubisz latać samolotem? Sprawdź najlepszy blog podróżniczy EmilPodrozuje.pl.
Jeżeli tlen wpływa na działanie silników to lepiej, żeby samoloty były elektryczne i latały wyżej – mniejszy opór i nie potrzebna tyle tlenu 🙂
Tesla AIR coming soon..
Leciałem w lutym A350 z Bangkoku do Doha nad Indiami na wysokości 13100m, aby ominąć turbulencje. To już chyba maksymalna wysokość dla A350.