Bombardier Q400 w LOT – informacje i bezpieczeństwo samolotu turbośmigłowego

Czas czytania: 4 min
Bombardier Q400

Osoby zainteresowane lotnictwem na pewno zdają sobie sprawę z tego, że poza ogromnymi samolotami odrzutowymi, Polskie Linie Lotnicze LOT posiadają w swojej flocie niewielkie maszyny, które obsługują krótkie połączenia krajowe i europejskie. Najmniejszymi pośród wyposażenia polskiego przewoźnika są samoloty turbośmigłowe Bombardier Q400, których przewoźnik posiada dwanaście. Te ciekawe maszyny i ich wykorzystanie przez PLL LOT są przedmiotem poniższego artykułu.

Bombardier Q400 – zasada działania samolotu turbośmigłowego

Główną cechą, która różni samolot turbośmigłowy Bombardier Dash 8 Q400 od odrzutowców takich jak Boeing 737 lub Boeing 787 Dreamliner jest jego napęd. Samoloty turbośmigłowe nie posiadają silników odrzutowych, a zamiast nich tradycyjne śmigła poruszane są za pomocą siły generowanej przez turbinę, która do pracy wykorzystuje spalanie paliwa i sprężone powietrze.

Bombardier Dash Q400

Każdy Bombardier Q400 latający w barwach PLL LOT wyposażony jest w dwa turbośmigłowe silniki Pratt&Whitney PW-150, z których każdy jest w stanie wygenerować moc 5071 KM. Napęd turbośmigłowy pozwala samolotom Bombardier Q400 osiągać prędkość do 670 km/h oraz zasięg do 2,6 tysiąca kilometrów. W przeciwieństwie do swoich poprzedników, wszystkie jednostki wyprodukowane po 1996 roku wyposażone są w system dynamicznego tłumienia hałasu oraz wibracji. Właśnie dzięki panującej w kabinie pasażerskiej ciszy, nowe samoloty nazwano serią Q (od angielskiego słowa quiet, oznaczającego właśnie ciszę).

Bombardier Dash 8 Q400 – historia

Historia samolotu turbośmigłowego Bombardier Q400 rozpoczyna się w Kanadzie, w roku 1984, kiedy krajowy producent, de Havilland Canada (DHC), rozpoczął masową produkcję modelu Dash 8. DHC zostało w kolejnych latach przejęte przez Boeinga, a w 1992 roku stało się własnością Bombardiera. Wszystkie samoloty de Havilland DHC-8 wyprodukowane po 1996 roku przeszły rebranding i stały się serią Q Bombardiera. Z tego powodu w branży lotniczej cały czas funkcjonuje nazwa Bombardier Dash 8 Q400.

Bombardier Dash 8

Specyfikacja techniczna Bombardiera Q400

Samoloty Bombardier Q400 latające w barwach PLL LOT mają możliwość zabrania na pokład siedemdziesięciu ośmiu pasażerów. Pasażerowie mają możliwość zajęcia miejsca przy oknie lub przy korytarzu – po dwóch stronach samolotu rozmieszczone są po dwa miejsca.

Na wyposażeniu kabiny pasażerskiej jest również kuchnia, toaleta, szafa ubraniowa oraz dwa bagażniki. Załoga lotu składa się z dwóch osób znajdujących się w kokpicie oraz dwóch lub trzech osób zajmujących się pasażerami. Samolot ma prawie 33 metry długości, a jego skrzydła rozciągają się na szerokość prawie 29 metrów.

Na krótkiej trasie Bombardier Dash Q400 jest bardziej ekonomiczny niż samolot odrzutowy – według statystyk PLL LOT, wykorzystanie samolotu turbośmigłowego zamiast odrzutowego przynosi oszczędności rzędu 40-50 procent.

Bombardier w PLL LOT

Samoloty Bombardier Q400 obsługują trasy trwające krócej niż dziewięćdziesiąt minut. Przykładowe połączenia krajowe z lotniska Warszawa Okęcie obejmują loty do Wrocławia, Gdańska, Krakowa czy Lublina, zaś połączenia międzynarodowe to między innymi, Warszawa – Berlin, Warszawa – Budapeszt czy Bydgoszcz – Lwów. PLL LOT prawdopodobnie będzie korzystał z floty samolotów Bombardier Q400 do roku 2022, kiedy kończą się obowiązujące umowy leasingowe.

Bombardier Q400 – bezpieczeństwo

Pomimo wyjątkowo złej sławy, którą seria Q zawdzięcza problemom z podwoziem, latające w polskiej flocie samoloty Bombardier Q400 są maszynami bezpiecznymi.

Posiadają wymagane certyfikaty oraz przeglądy, zarówno kanadyjski, jak i europejski oraz polski. Wielokrotnie wypadki, którym ulegały te samoloty spowodowane były przede wszystkim brakiem blokady wypuszczonego podwozia podczas lądowania.

Oznacza to, że pomimo wypuszczenia podwozia, może się ono ugiąć i schować podczas dotknięcia przez samolot płyty lotniska, co skutkuje sunięciem przez lotnisko samolotu na nosie lub brzuchu, bez możliwości odpowiedniego manewrowania czy hamowania. W czasie użytkowania samolotów Bombardier Q400 na całym świecie, łącznie doszło do pięciu poważnych wypadków, w których zginęło około 180 osób.